山口 翔

>

ディレクター

デジタル表現を駆使し、プロジェクションマッピングやイマーシブ空間演出、ライブ映像などの空間演出と映像制作を専門とするアーティスト。

2016年に京都二条城で公開された「北斎 水廻り」を制作して以来、日本国内外で数々の北斎作品をデジタルアート化し、その数は業界トップクラスを誇る。国際的にも活動を広げ、2017年には大英博物館で行われた宮本亞門朗読劇「画狂人・北斎」のプロジェクションマッピングや、New York Grand Central Stationでの「JAL Journey to the World of Hokusai」などの展示を成功させた。

さらに、NTTインターコミュニケーション・センター(ICC)での展覧会では、山梨県小布施市岩松院の天井画「大鳳凰図」を5m四方のイマーシブ空間で再現するなど、革新的な映像制作にも挑戦。その功績から、Asia Digital Art Awardでは二年連続で入賞を果たしている。

現在も新たな作品に取り組み、クリエイティブなビジョンと技術力で、文化的遺産を現代のデジタルアートへと昇華させる先駆者として高く評価されている。


An artist specializing in spatial production and video creation, utilizing digital expressions such as projection mapping, immersive spatial performances, and large-scale concert visuals. Since creating "Hokusai Water Reverie" at Nijo Castle in Kyoto in 2016, he has digitized numerous Hokusai works both domestically and internationally, establishing a top-tier presence in the industry. Expanding his activities globally, he successfully executed projection mapping for Amon Miyamoto's reading drama "FANATIC ARTIST HOKUSAI" at the British Museum in 2017, as well as the "JAL Journey to the World of Hokusai" exhibition at New York's Grand Central Station.

Additionally, at the NTT InterCommunication Center (ICC) exhibition, he recreated the ceiling painting "Great Phoenix" from Ganshoin Temple in Obuse, Yamanashi Prefecture, in a 5-meter square immersive space, embracing innovative video production challenges. His achievements have earned him consecutive awards at the Asia Digital Art Award.

Currently, he continues to work on new projects and is highly regarded as a pioneer in elevating cultural heritage to contemporary digital art through his creative vision and technical expertise.